האם באמת סופרים הנוצרים את השנים מהולדת ישו? איך סופרים עמים אחרים?

הנוצרים אכן מונים את השנים החל מהשנה בה, על פי האמונה, נולד ישו. שיטת ספירה זו הומצאה בשנת 525 לספירה (כלומר, כ- 500 שנה אחרי הולדת מות ישו!) על ידי נזיר בשם דיוניסוס אקסיגוס, שעבד על חישוב תאריך הפסחא. הוא תיארך את לידתו של ישו לשנת 1, כלומר, 524 שנים לפני כן, אך כיום הדעה המקובלת היא שהוא טעה ולמעשה ישו נולד 5 שנים קודם לכן, ב- 4 לפני הספירה. דעה זו מבוססת על כך שישו נצלב הגיח לעולם בשלהי ימי שלטונו של הורדוס, שמת בשנת 4 לפני הספירה.

עברו יותר מ- 200 שנים מאז שהמציא הנזיר דיוניסוס את הספירה הנוצרית, ועד שהחלו להשתמש בה. במאה השביעית כתב כומר אנגלו-סקסוני ספר שנקרא: "ההיסטוריה הכנסייתית של העם האנגלי". מכיוון שהוא חי באזור שיצא מזמן משליטה של האימפריה הרומית, הוא חיפש דרך אחרת למנות את השנים, ולא הדרך שהייתה מקובלת עד אז. השימוש שלו בספירה של דיוניסוס התפשט באזור צרפת ולאחר מכן גם לגרמניה.

ואיך באמת ספרו את השנים באימפריה הרומית? היו כמה שיטות, חלקן פעלו במקביל. בזמן שלטונם של הקונסולים, קראו לכל שנה על שם הקונסול ששלט בשנה שלפני כן. כך נעשה גם, בהיקף מוגבל יותר, גם בזמן שלטונם של הקיסרים. שיטה אחרת הייתה לספור את השנים מזמן ייסודה של "העיר" (כלומר, רומא). ערים קטנות ואזורים שונים מנו את השנים גם לפי ייסודה של העיר המקומית, או לפי תחילת שלטונו של שליט אזורי. כמו כן, לצורך מיסוי החקלאות, הזמן חולק למחזורים של 15 שנים, וכל שנה נספרה לפי מספרה במחזור.

עם נפילתה של האימפריה הרומית והפסקת שלטונם של הקיסרים, מצאו את עצמם האיטלקים לעתיד ללא שיטת ספירה. הם הלכו לתנ"ך וחישבו את שנת בריאת העולם, והחלו לספור משם. חבל רק שהם לא שאלו את היהודי הממוצע, שהיה אומר להם שהם טעו בכמה מאות שנים בחישוב…

בעניין הקפיצות בשנים- מכיוון שהספירה החלה, כאמור, רק מהמאה השביעית, הרי שכבר היה תיעוד על כל שנה ושנה, ולא מתועדות כל קפיצות בשנים.

לוח השנה עצמו, למשל, הוא עניין מסובך אחר, שם היו קפיצות שנבעו מהמעבר מהלוח היוליאני (שהונהג על ידי יוליוס קיסר) ללוח השנה הגריגוריאני, זה המוכר לנו כיום, המתחיל בינואר, מסתיים בדצמבר ומכיל 365 ימים. המעבר בין שני הלוחות גרם לקפיצות ודילוגים רבים שנבעו מהפיגור בימים של הלוח היוליאני בזמן המעבר- פיגור של 11 יום (יותר מזה לא כדאי להיכנס להסבר- זה משהו של אסטרונומים: סיבוב כדור הארץ/השמש/הירח).

מבולבלת, מחבקת יקרה? מתחרטת שבכלל שאלת? אל תתחרטי! הנקודה היא שמניין השנים נשאר קבוע כל הזמן, מהמאה ה- 7, ללא קפיצות, אך מניין הימים וחלוקתם בתוך השנה השתנה. זה הכל.

ובעניין עמים אחרים והאירועים המשמעותיים שגרמו להם להתחיל לספור- ובכן, את שיטות הספירה השונות באימפריה הרומית כבר ראינו. מה יש עוד?

  • במהפכה הצרפתית נעשה נסיון לעצב לוח חדש, שיתחיל לספור את השנים ממנה והלאה.
  • ‏באיטליה הפשיסטית ניסו המהפכנים להתחיל לספור מרגע עלייתם לשלטון.
  • ‏בצפון קוריאה מונים את השנים משנת הולדתו של המנהיג המכהן קים איל סונג (1912)
  • ‏בטיוואן סופרים גם הם מאותה שנה, אך בגלל סיבה אחרת: זוהי גם שנת הקמת הרפובליקה בסין.
  • ביפן סופרים את השנים משנת עלייתו לשלטון של הקיסר המכהן.
  • המוסלמים, שמחזור השנה שלהם הוא לפי הירח, סופרים מאירוע שנקרא הג'רה, אירוע הגירתו של מוחמד מהעיר מכה לעיר יתרב (ידועה כיום בשם מדינה), עקב רדיפות.
  • לוח שנה הסיני, למשל, משתמש בשיטה אחרת לגמרי- הוא פועל במחזור של 60 שנה, ובמשך שנתיים רצופות הוא נושא את שם אחד היסודות באמונה הסינית (מים, עץ, אש, אדמה, מתכת) ושם של חיה על פי גלגל המזלות (תרנגול, כלב, חזיר, עכבר, שור, נמר, ארנבת, דרקון, נחש, סוס, כבשה, קוף). השנה (2007), אגב, היא שנת החזיר.

יום טוב ושנה טובה!

מ. שאילתא.

8 comments for “האם באמת סופרים הנוצרים את השנים מהולדת ישו? איך סופרים עמים אחרים?

  1. x
    5 במרץ 2009 at 11:43

    היי מ. שיאלתא,
    בהסבר על שנת לידתו של ישו יש סתירה קלה: האם ישו נולד ב-4 לפנה"ס או נצלב ומת ב-4 לפנה"ס? (או שמא הנוצרים סופרים מאז "לידתו מחדש" של ישו ולא מאז לידתו הביולוגית)

  2. 5 במרץ 2009 at 15:30

    X-
    תודה על התיקון! אכן, סתירה קטנה (שתוקנה עכשיו בגוף הפוסט).
    להבהרה: האמונה הרווחת היא כי ישו נולד 4 שנים לפני הספירה.

  3. x
    9 במרץ 2009 at 11:33

    היי מ. שאילתא,

    סליחה שאני קטנונית, אבל עדיין יש לי בעיה. לפי תשובתך עלייך לתקן בטקסט "הנוצרים אכן מונים את השנים החל מהשנה בה, על פי האמונה, מת:!: ישו".
    וכן לא ייתכן שישו נולד ב-4 לפנה"ס וגם נצלב ב-4 לפנה"ס, בגיל שנה. זה מה שמשתמע מהמשפט שישו מת בשלהי (סוף) שלטונו של הורדוס, שמת ב-4 לפנה"ס. שוב, אלא אם כן הנוצרים סופרים מאז "לידתו מחדש" של ישו, ואם אכן כך הוא, יש להבהיר את הדבר בטקסט לטובת מי שאינם בקיאים בנצרות.

  4. 9 במרץ 2009 at 14:03

    לא, לא קטנונית. למה קטנונית?
    חוסר תשומת לב שלי. שוב, תוקן. ושוב – תודה. 🙂

  5. albert
    9 במרץ 2009 at 15:12

    הי שאילתא,

    ומה לגבי התאריך?
    מדוע חוגגים את חג המולד ב24 לדצמבר? באיזה תאריך ישו נולד?

  6. 9 במרץ 2009 at 22:12

    היי Albert,
    בעיקרון, תאריך לידתו של ישו נותר בגדר השערה, וציונו ב- 25 בדצמבר אף הוא אינו אחיד – יש כמה כנסיות החוגגות את חג המולד לפי הלוח היוליאני (הגרסה המוקדמת של לוח השנה הגרגוריאני בו משתמשים כיום), מה שמזיז את חג המולד לתחילת ינואר דווקא.
    ישנן כמה השערות באשר לסיבות לבחירת ה- 25 בדצמבר כתאריך ציון יום הולדתו של ישו. ההשערה הרווחת היא כי החל מהמאה הרביעית לספירה החל להתקבע תאריך זה כחג עקב מגמות בשלטון הרומי המתנצר שהלכו לכיוון הכחדת מסורות פגאניות והמצאתן מחדש כנוצריות. החג הפגאני הקרוב ביותר במועדו לחג המולד היה הסטורנליה, חג שנחגג לכבודו של האל הרומי סטורן, אל החקלאות. חג זה נחגג מה- 17 בדצמבר במשך שבוע ימים והסתיים ב- 25 בדצמבר, ביום ההיפוך החורפי (היום הקצר ביותר והלילה הארוך ביותר). כיום, לאחר שינויים ותיקונים קטנים של הלוח הגרגוריאני, חל יום ההיפוך החורפי ב- 21 בדצמבר. אבל לא בזה עסקינן.
    בכל אופן, הבנת את הרעיון: אף אחד לא באמת יודע מתי ישו נולד, אבל אילתרו כדי שיהיה קל יותר לפגאנים.

  7. ישו הנוצרי
    2 בינואר 2012 at 19:32

    מרתק!!

  8. מעין ש
    9 בדצמבר 2014 at 9:31

    המאה השביעית לספירה החלה בשנת 600 (ולא 700). ולכן הרצף הכרונולוגי בטקסט מטעה:
    "שיטת ספירה זו הומצאה בשנת 525 לספירה […] עברו יותר מ- 200 שנים מאז שהמציא […] במאה השביעית כתב כומר".
    אם הכומר אכן כתב את ספרו במאה השביעית, אז לא עברו יותר מ-200 שנה, אלא 75 שנה לכל הפחות ו-175 שנה לכל היותר. ואם אכן עברו יותר מ-200 שנה מאז הומצאה השיטה, אז הספר נכתב במאה השמינית, ולא השביעית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *